perjantai 23. marraskuuta 2012

Our daily bread


Rakas päiväkirja, mä taidan olla rakastunut. Rakkaudenkohde on kyllä kovasti elossa, mut en ehkä taida sitä omaan sänkyyni sentään viedä. Mä oon nimittäin rakastunu mun viikon vanhaan täysjyvävehnähapanjuuren. Se antoi tänään mulle ihaninta leipää ikinä. Varmaan mä vähän liioittelen, mut olin oikeasti yllättyny omien pienten kätösteni ja oman uunini yhdessä aikaansaamasta ihanasta leivästä. Nyt mä ymmärrän, mistä sekoilussa hapanjuurten kanssa on oikein kyse - aivan ihanan mahtavasta leivästä. Mikä valaistuminen. Mikä perjantai-illan ilo!

Ohje on Helene Johanssonin Leipä-kirjasta. Sieltä Pähkinäleipä ilman pähkinää. Hyvä kirja. Suosittelen, jos leivänteko kiinnostaa. Kuori vois olla vielä hieman rouskuvampi. Paistoin kuitenkin kuumalla pellillä ja laitoin pienen metallikupin täynnä vettä ritilälle, niin sain aikaan tällaisen iltaherkun. Olen kyllä niin ottamassa juureni mukaan pohjoiseen ensi viikolla ja otan mukaan myös ruisjuuren, joka parhaillaan on kypsymässä tiskipöydällä. Pääsen kokeilemaan leipurintaitojani oikean leivinuunin kanssa. Anopin mukaan saadaan kaikki olla pikkuhoususillaan. Mut mitäpä kuumasta, jos saa tällaista leipää. Alla vielä ohje. Kirjoitan sen pikaisesti, joten voi tulla kirotusviheriäitä, sillä pakko päästä syömään lisää tuota herkkua. Ja jos koko leipä menee, niin ei hätää, sillä jääkaapissa odottelee toinen huomisaamun kuumaa uunia varten.

Helenen pähkinäleipä ilman pähkinää (3 tai 4 pitkulaista leipää, tein puolet)

700 g vettä
250 g vehnähapanjuurta (laitoin täysjyväversiotani)
20 g hiivaa
950 g vehnäjauhoja joissa korkea proteiinipitoisuus (mulla oli 13,3 g/100g)
200 g karkeita ruisjauhoja
25 g vaaleaa siirappia (laitoin tummaa)
30 g merisuolaa
(100 g paahdettuja kokonaisia hasselpähkinöitä ja 100 g saksanpähkinöitä)

Sekoia muut ainekset paitsi suola ja pähkinät. Vaivaa taikinaa yleiskoneella 10 minuuttia ja lisää sen jälkeen suola. Vaivaa vielä 5 minuuttia. Lisää pähkinät ja vaivaa tasaiseksi. Anna taikinan levätä kulhossa 40 minuuttia.
Muotoile taikinasta kolme tai neljä pyöreää pullaa ja anna niidne levätä 10 minuuttia.
Taputtele pullat litteiksi, taita toinen reuna keskelle ja paina kämmenen alasyrjällä. Taita taikina uudestaan ja paina taas kämmenen alasyrjällä. Muotoile pitkulaisiksi leiviksi. Kohota jauhotetuilla liinoilla, jotka on laskostettu siten, etteivät leivät lässähdä kohotessaan. Kohota leipiä tunti tai jääkaapissa seuraavaan päivään.
Kuumenna uuni 250 asteeseen ja kuumenna pelti. Laita toinen pelti alimmalle tasolle. (käytin pientä kuppia, koska muuten minusta uunini ei kypsennä leipien pohjaa kunnolla)
Siirrä leivät leivinpaperin päälle tai suoraan pellille. Ja laita ylimääräiselle pellille kupillinen vettä. Laske lämpö 200 asteeseen. Paista leipiä 20 minuuttia ja päästä höyry ulos. Paista vielä n. 5-10 minuuttia tai kunnes leipä on sisältä n. 98-asteinen. (mulla ehti sataan asteeseen.)
Jäähdytä leivät ritilällä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti